
Arbejdspladsvurdering (APV)
I skal lave en APV mindst hvert 3. år samt hver gang, I får nye maskiner eller indfører nye arbejdsmetoder.
Det er ledelsens ansvar, at der bliver lavet en arbejdspladsvurdering. Ofte er det arbejdsmiljørepræsentanten og lederen, som laver APV'en i samarbejde med de ansatte.
Faser i APV
APV’en skal være skriftlig, og alle ansatte skal kende APV’en og have adgang til den. Der er ingen fast formel for, hvordan APV’en skal laves, men den skal altid indeholde følgende faser:
- Identifikation og kortlægning
- Beskrivelse og vurdering
- Retningslinjer for opfølgning
- Prioritering og handlingsplan
Indhold i APV
Loven stiller konkrete krav til indholdet af en arbejdspladsvurdering. Man skal "hele vejen rundt" om arbejdsmiljøet i virksomheden. Det betyder, at man som minimum skal have vurderet:
- Fysiske påvirkninger (fx lys, støj, kulde og træk)
- Kemiske påvirkninger
- Biologiske påvirkninger (fx risiko for smitte)
- Ergonomiske påvirkninger (fx arbejdsstillinger og tunge løft)
- Psykiske påvirkninger (trivsel på arbejdspladsen)
- Risikoen for ulykker
- Sygefravær
Metoder til udførelse af APV
En APV kan laves på forskellige måder.
- Baseret på dialog - alle APV-skemaerne
- Klassisk metode med kortlægning og handlingsplan